søndag den 6. januar 2008

Brødflov...

Formiddag og eftermiddag er gået med at bage boller....7x16 stk. så kan i selv tælle efter ;-) Nu har vi jo valgt at lægge vores kost om, og med de priser købte grovboller har, 8 stk. 18,- så valgte vi at gå igang selv. Jeg har også nogle hammer gode opskrifter, så det var bare med at komme igang. Og ja, vi har prøvesmagt.


FIBERBOLLER


5 dl. Vand.
50 gr. Gær.
2 Æg.
2 tsk. Salt.
1 dl. Olie.
150 gr. Fiberbag.
850 gr. Mel.

1) Gæren opløses i det lunkne vand.
2) Resten af ingredienserne blandes i, undtaget melet.
3) Til sidst tilsættes dejen melet.
4) Hæver i ca. 45 min.
5) Del dejen i 16 stk. og forme dem til boller.
6) Efterhæver i ca.30 min.
7) Bollerne pensles med vand eller kaffe.

Bages midt i ovnen, ca. 15 min. ved 200 grader.



Pia's fedtfri boller

1 pk. Gær.
5 dl. Vand.
1 spsk. Salt.
600 – 700 gr. Mel.

1) Udrør gæren i lunkent vand.
2) Tilsæt salt og mel.
3) Rør dejen sammen.
4) Ælt dejen igennem på bordet.
5) Lad dejen hæve 30 min.
6) Slå dejen ned og lav 16 boller.
7) Efterhæves ca. 30 min.
8) Pensl med vand.

Bages i ca. 15-20 min. ved 220 grader.

Tilsætningsforslag:
1) 3 tsk. Basilikum og 3 tsk. Oregano, bollerne smøres med tomatpure evt. iblandet lidt knust chili. og drysse m. basillikum.
2) 2 -3 Revne gulerødder og/eller persille, purløg, fintskåret porre.
3) Prøv citronpeber, hvidløgspeber, squash, solsikkekerner.
4) Pres et par hvidløg i dejen.
5) Halver melet med et andet melprodukt.

Håber i har lyst til at prøve, min farvorit er klart fiberbollerne, og de fedtfattige m. gulerod og porre sammen.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

dine fiberboller ser virkelig lækre ud, dem må jeg prøve - men hvad er fiberbag og mel er det alm. hvedemel.

Anonym sagde ...

undskyld glemte lige at skrive mit navn.
kh Susanne

Netti sagde ...

wow de ser lækre ud...måske skulle jeg prøve dem engang. Men hvad er fiberbag?

Anonym sagde ...

Mums det hele ser jo bare superlækkert ud ! Jeg vil da også gerne vide hvad "Fiberbag" er og om det kan købes i en Brugs ?

Anne sagde ...

Så er dejen sat til hævning... Kunne ikke finde fiberbag i superbest selvom jeg havde læst et sted at de burde have det... købte noget fiberdrys eller lign. istedet for og lader til at blvie meget godt ;-) Hvis man dobler portionen ligesom mig, er der altså MEGET dej...

Tilte sagde ...

De ser bare så lækre ud de boller ... men som netti må jeg også lige høre, hvad fiberbag er? Er det en melblanding?

Anonym sagde ...

Tak for en interessant blog

Anonym sagde ...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel