tirsdag den 26. februar 2008

Lidt "sundere" snacks...

Da der er nogen der har tikendegivet, at de gerne vil have nogle af de opskrifter jeg har. Så har jeg taget dem på ordet, og brugte tid i køkkenet i gårformiddags.
Jeg vil nu prøve at vise forskellige snacks, der gør det lidt nemmere at lægge sin livsstil om, og holde den. Især det sidste.
Trangen til sødt el. salt kommer jo sommetider pludselig over os. Det søde får jeg dækket med min frugtsalat, med lidt cheasy vanille yoghurt, men det salte er sværer, da det jo oftest hænger sammen med en fødevare fuld af fedt.

De nedenstående eksempler, ved jeg ikke helt præcis hvor jeg har fra. da det er mange år siden jeg fandt dem. Ej heller kan jeg fortælle om fedtindholdet, andet end at det er lavt på det usunde fedt. Men sikkert noget højere på det sunde, da nødder er n sund fedtkilde. Men som alt andet, skal det spises med måde.
Til dem som tror at de ikke bryder sig om kikærter, prøv dem alligevel, du vil blive meget overrasket.

Ristede Kikærter


200 gr. Kikærter.
1 spsk. Olivenolie.
1 Fed hvidløg.
1 tsk. Havsalt.
Paprika.

1) Ublød kikærterne i mindst 8 timer, og kog dem 25 min. i letsaltet vand.
2) Skyl kikærterne, og tør dem i køkkenrulle.
3) Vend dem i en skål med olien, hvidløg og havsalt.
4) Bred dem ud på en bageplade med bagepapir.
5) Bages ved 200 grader i ca. 15 min. til de er gyldne og sprøde. Måske lidt mere.
6) Dryppes af på et stykke køkkenrulle, og drys dem med paprika.

Kikomandler.

1 tsk. Olivenolie.
1-2 spsk. kikkoman sojasauce.
100 gr. Mandler.

1) Olien varmes v. jævn varme på panden. Soja og mandler tilsættes.
2) Mandlerne svitses indtil sojaen er fordampet.
3) Mandlerne vendes ud på fedtsugende papir.

Saltede mandler.

200 gr. Mandler.
2 dl. Vand.
3 spsk. Fint salt.
1) Rør det hele sammen i en skål, og lad det trække ½ time.
2) Fordeles på bageplade, og bages 20 min. v. 200 grader.
Til saltmandler kan jeg da lige tilføje, at har man en ret hvori der indgår peanuts, så kan man med succes bruge disse grofthakkede istedet.
God fornøjelse.

7 kommentarer:

Susanne Meltesen sagde ...

MUMS - det ser lækkert ud...
Det skal da helt sikekrt prøves en dag. Det er skønt med alle dine opskrifter - har ikke selv fået prøvet nogen af dem endnu... hooosttt, men lysten mangler bestemt ikke.

Olivia sagde ...

Genialt Betina!!! Disse opskrifter må afprøves!!! Tak for inspirationen. Ved du noget om antallet af kalorier i disse sager?

Netti sagde ...

Det ser spændende ud. Glæder mig til at se dig på næste lørdag :o)

Lise sagde ...

UUUUH de der kikærter dem lavede min mor da jeg var barn, og jeg har ikke kunne finde en opskrift på dem. Lækkert..!

Tak for det :-)

god weekend.

Lisen

Anonym sagde ...

hvad jeg ledte efter, tak

Anonym sagde ...

mama mia hold da fast det samger

Anonym sagde ...

Kikærterne var yummy - de fik lige ldit chili også.